Men jag skulle inte vara någonting om du inte fanns.

(Publicerad 2010-03-20 00:21 på min förra blogg)

Ibland är det tragiskt hur mycket man kan ta sina närmsta för givet. Hur man som tjej kan stå framför spegeln och spackla och fixa i flera timmar bara för den där killen, när man inte ens kan unna sin mamma en kram innan man åker bort. Hur man kan sitta och skriva milslånga sms till sin respektive att man älskar honom och saknar honom, när man inte ens kan låta sin nära vän prata till punkt, bara för att det hon berättar inte var så särskilt intressant. Hur man kan gå omkring och skratta och skämta, när ens bästa vän ligger hemma och gråter över en olycklig kärlek. Det är lite ologiskt.

Vi är bara människor.  Ingen är perfekt, och alla gör vi misstag. Men ibland måste vi stanna upp och faktiskt se oss omkring i vår omgivning. Se vad vi egentligen har.
Vi spenderar våra liv trånandes efter allt vi inte har, när vi egentligen borde göra det motsatta. Vara tacksamma för det vi faktiskt har.

Efter att ha upplevt en turbulent barndom kantad av dödsfall och förluster, sömnlösa nätter när kudden varit blöt av tårar orsakade av en längtan efter människor som inte längre är möjliga att nå, nya människor som stövlar in i ens liv och förväntar sig att bli välkomnade bara för att de undvarat sig ett par minuter för att springa in på någon random butik för att köpa en tilltufsad leksakskanin, och skrik och bråk, vet jag att det faktiskt finns saker som kan orsaka så mycket smärta utan att människor märker det.
Det har funnits dagar då jag har stängt in mig i vårat lilla badrum och slagit mina nävar mot väggen och gråtit mina ögon alldeles tomma, bara för att jag har känt mig så orättvist behandlad av mina närmsta. Nätter då jag har legat tårögd och haft små överläggningar med mig själv, och lovat de högre makterna att de minsann får ta våran bil och mina leksaker och ja, allt jag äger, bara jag kan få tillbaka dem jag förlorat. Tårfyllda kvällar, ensamma stunder då jag har suttit på golvet och tittat igenom fotoalbum från svunna tider, på leenden som sedan länge har slocknat.

Människor sätter så lätt spår i en.

Jag har en okrossbar relation till min mamma, en relation uppbyggd på tvåsamhet, delad ensamhet, skratt, tårar, ett otroligt likasinnande, många högljudda bråk, smällande av dörrar och samförstånd i tystnad. 
Min styvpappa har kommit att influera mig så under de här tretton åren att han till och med smittat av sin humor på mig. Vägen har varit lång, en väg som från början har varit kantad av en ovilja att samarbeta och en längtan efter någon som inte längre är möjlig att nå. Den där tilltufsade leksakskaninen var kanske inte så uppskattad då, men nu ligger den nere i källaren och vittnar om mörka, men också ljusa tider. En relation under utveckling.
Min farmor var min absoluta ögonsten, men tyvärr kom jag på det när det var för sent. Det finns inte många som har fått mig att känna mig så trygg i mig själv och i min omgivning som hon. Hon älskade en villkorslöst, och hon visade det verkligen. Hon var verkligen bäst, och jag saknar henne precis hela tiden.
Jag har varit otroligt välsignad när det gäller min släkt. Trygghet, kärlek, samhörighet. Öppna famnar man alltid har kunnat gömma sig i. Dörrar som alltid har varit öppna för en. Farbröder och fastrar som varit stolta över en. Kusiner som, trots att åldersskillnaden varit decennium långa, alltid har behandlat en som en jämlike. Som alltid uppmuntrat till samtal, som inte alltid kanske har varit de mest stimulerade med tanke på att den andra parten i samtalet varit underårig och oförstående. Människor som har visat att blodsband inte behöver innebära framtvingade träffar. Att man faktiskt kan älska och vilja umgås med de sina. 
Mina morföräldrar är de mest fantastiska människorna som finns. Att man som barn kan känna sig så välkomnad och trygg hos två människor som från början inte ens har med en att göra, det är ett privilegium jag allt för sällan uppmärksammar. Att två människor kan ta en under sina beskyddande vingar och bry sig om en liten människa, när de inte ens är tvungna. När jag får barnbarn vill jag vara precis som dem. Förmedla så mycket kärlek och så mycket trygghet. Det finns nog inte mycket som är så underbart som att få höra dem be en att ge dem en kram. Då känner man sig betydelsefull. Älskad. 

Men det är inte alltid jag avgudar och uppmärksammar mina nära och kära. Mamma, som jag nu suttit och lovordat, har jag fräst av ett ofantligt antal gånger genom åren. Jag har dumförklarat och bråkat med min stypappa, jag har missunnat och tagit mina morföräldrar för givet, och jag har önskat att släktträffar  var över för att dem inte blivit som jag hade hoppats att dem skulle bli. Det tänker jag inte sticka under stolen med.

Men den gruppen med människor som jag med 100% säkerhet kan säga att varenda människa på jorden glömmer bort i tid och otid, är de där som får trösta en när killen har dumpat en och som man delar de där magknipsskratten med. De där man sticker och shoppar med, och gör sina franskaläxor med. De där som får sponsra en när pengarna sinar och magen kurrar, och de som får sitta och vänta på en i matsalen när man tar en till portion. Ja, självklart är det vännerna.

När man som jag och mina vänner är studenter, och träffar varandra precis varenda dag, tror jag att det är väldigt lätt att glömma bort att älska varandra. Det är pojkvänner som ska älskas och det är läxor som ska göras och föräldrar som tjatar och pussar som ska pussas och skönhetsideal som ska uppnås och mat som ska ätas och bloggar som ska skrivas och communitys som ska besökas och tvprogram som ska ses och husdjur som ska tas hand om och prov man ska våndas över, ljus som ska tändas och konstiga ställen som det ska älskas på och sms som ska skrivas och tandläkare som ska besökas och jobb som ska sökas och det ska shoppas och trånas efter lägenheter och det ska göras nattmackor och skrivas uppsatser klockan två på natten och.. Ja, mitt i allt det där glömmer man bort de som egentligen skulle behöva mest uppmärksamhet. 

Ibland kan det kännas så lönlöst att kliva upp mitt i natten och traska iväg till sin bästa vän som sitter någonstans ute i mörkret och gråter, när man sedan inte kan få ett litet "men gumman, hur mår du?" när man själv är på botten. 
Det kan kännas så otroligt lönlöst och utelämnande att skicka ihopknåpade små kärlekssms till sina allra närmsta, när man inte ens får något svar tillbaka. 
Framgången till en riktigt bra relation, oavsett om det är till en planta, en hund, en tjej eller en kille, baserar sig alltid på att det alltid är en perfekt balans mellan givandet och tagandet. 

Och som sagt, vi är bara människor. Alla felar vi ibland. Jag tror inte att det finns en enda människa på den här jorden som aldrig har tagit sina närmsta för givet. Vi gör det alla, i tid och otid. Och det finns egentligen inget man kan göra åt det. Det är ju helt omöjligt att alltid bara ge och ge och ge och alltid uppmärksamma sina nära och kära. Det går inte. Man måste ju tänka på sig själv också. Och om man har många att älska, är det ju inte så lätt att älska alla samtidigt, och lika mycket dessutom.
Men det är viktigt att vi väger upp de där dåliga dagarna med dubbelt så många bra. Det behövs inte mycket. En beröring, ett leende, ett ord. Skulle vi hela tiden känna att vi måste basunera ut våra känslor gentemot andra, skulle det ju bli helt fel åt andra hållet. 

Jag har alltid sagt, och trott, att det är de små sakerna som gör helheten. Ett litet sms sent på natten, en lätt strykning över kinden, ett snabbt "puss!" innan man skiljs åt. Det är allt som behövs.

Vi människor är så otroligt skapade att vi alltid kan producera mer kärlek. Spelar ingen roll hur många vi älskar, det finns alltid plats för en till och alltid nog för att räcka en runda till. En puss, en kram, ett fint ord, en beröring, alltid kan vi ge en till. Allt handlar bara om vilja.

... Vi borde älska mer.


Kommentarer
Postat av: ♥Claaaudia ♥

Jag har lagt till dig nu din tur ,)!

2010-03-27 @ 20:06:50
URL: http://claaaudias.blogg.se/
Postat av: ♥Claaaudia ♥

tack ;)!

2010-03-27 @ 20:18:42
URL: http://claaaudias.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE



fin blogg du har:)



kika gärna in min blogg så kan vi följa varandra på bloglovin?:)

jag har lagt till dig! Säg gärna till om du lägger till mej med :)

2010-03-28 @ 00:43:33
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Elina Skoogh

hejsan! skulle vara supersupergulligt av dig om du röstade fem stjärnor på en eller båda av mina bikinidesigner som finns på nelly.com! ligger på topp tio och vill gärna klättra högre upp på listan. hjälps alla åt så kan någon av dom lätt bli till verklighet! om du vill får du gärna länka till bidragen! skulle verkligen uppskattas! självklart kan jag rösta på din med, om du har någon! ♥ förlåt för ditt besvär och ha en superfin vårdag ♥



Länk till bikinisarna:

http://elinaskoogh.blogg.se/2010/march/rosta.html#comment

2010-03-28 @ 13:43:47
URL: http://elinaskoogh.blogg.se/
Postat av: ♥Claaaudia ♥

Var du med i earth hour?

2010-03-28 @ 14:05:23
URL: http://claaaudias.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

sv: åh tack så mycket :D

2010-03-28 @ 14:28:27
URL: http://vadfanskajagheta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback